Basur (Hemoroid) Muayenesi

Makat hastalıklarının içerisinde en sık ve yoğun şekilde karşılaşılan hastalıklardan biri hemoroid, hal arasında basur olarak bilinmektedir. Makat bölgesinde oluşan tüm hastalıklarda neredeyse şikayetler hep aynıdır. Ağrı, kanama, kaşıntı gibi farkedilmesi kolay belirtileri vardır. Bazı insanlarda ağrı ya da kaşıntı gibi şikayetler olmayabilir fakat iç çamaşırınızda veya tuvalet ihtiyacı sonrasında peçetede kan görebilirsiniz.

hemoroid-muayenesi-nasil-ya

Az önce de belirttiğimiz üzere bu gibi belirtileri hissetmemek neredeyse olasılıksızdır. Fakat asıl önemli olan belirtileri hissetmeye başladıktan sonrasıdır. Toplumumuzda rutin bir hal almış olan alışkanlıklarımız vardır. Bunlardan biri de bir rahatsızlığımız olduğunda bir hekime görünmek yerine çevremizde ki kişilere danışmaktır.

Bu gibi danışmalarla fazla vakit kaybederek sadece kendine ağrı ve benzeri sebeplerle azap çektiren çok sayıda hasta vardır. Çünkü özellikle çok ilerleme gösteren basur tiplerinde ilaç ya da benzeri yöntemlerle iyileşmesi imkansızdır.

Hastalığın oluştuğu bölge kişiye utanç verdiğinden dolayı doktora göstermekte tereddüt yaşamaktadır. Yine yukarıda anlattığımıza şekilde kendi çözmeye çalıştığından dolayı vakit kaybetmektedir. Hastanın utangaçlığı ağır bastığından dolayı böyle yöntemler ile sadece daha fazla ağrı çekebileceğini ve vakit kaybedeceğini düşünmemektedir.

Fakat bilinmesi gereklidir ki ; bir çok hastalıkta olduğu gibi hemoroid (basur) rahatsızlığında da erken tanı ve teşhis sizin tedavi olmanızın hızını ve kolaylığını arttıracaktır.

Idea Klinik Bakırköy şubesi hekimlerinden Op. Dr. Seher Şirin hemen alt kısımda yayınladığımız video da makat muayenesinin nasıl yapıldığını detaylı bir şekilde anlatmaktadır.

Op. Dr. Seher Şirin video da makat hastalıklarının %90’ının 5 dakika kadar kısa bir sürede teşhis edildiğini belirterek, hastaların çoğu zaman utandıklarından dolayı en son raddeye gelindiğinde bir hekime başvurduklarını belirtmektedir.

Muayene nasıl yapılmaktadır

makat-muayenesi

makat-muayenesi-yan-pozisyon

Hastaların yanlarında gelen kardeş, anne veya arkadaşları muayene esnasında içeri girmemelidir. Çünkü hastalar bunu tam olarak dile getirmese bile, yakınlarının muayene esnasında yanlarında olmalarını istemezler.

Muayene odasında yalnızca doktor, hasta ve asistan olmalıdır. Asistan gerekli alet ve araçların kullanımında doktora yardımcı olduğundan dolayı olması gerekir. Tıpta utanmayı gerektiren bir durum yoktur. Her insan bu hastalıklara maruz kalabilir. Bu sebeple oldukça rahat olmanızda herhangi bir sakınca yoktur.

Makat rahatsızlığı olan hastalar dirsek ve dizlerinin üzerinde durduktan sonra baş aşağıda makat bölgesi yukarıda olacak şekilde yatırılmaktadır. Bu şekilde yatması zor olan yaşlı ve hamile insanlar da sol taraflarına yatırılarak diz ve başlarını içeri doğru çekerek yatırılırlar. Ayrıntılı olarak resimlerde görebilirsiniz;

Hastaya pozisyon aldırıldıktan sonra hastalığın derecesine ve türüne göre yapılacak muayene çeşitleri vardır.

Bu muayene tiplerini açıklayarak devam edelim.

1-) Göz muayenesi ; Üst kısımda ki şekilde yatırılan hastanın rahatsızlık çektiği makat bölgesinin göz yordamıyla kontrol edilmesi ile yapılan muayenedir. Bu şekilde hastalığın basur mu yoksa fissür, fistül gibi diğer makat hastalıklarından mı olduğu belli olmaktadır.

2-) Parmak muayenesi ; Aslında hastaların muayene olmaktan tedirgin olduğu nokta budur. Fakat hastalıkta ki teşhisi kesinleştirmek için en gerekli muayene tipi budur. Gözle görülemeyen unsurlar bu yöntem ile hissedilebildiğinden yapılması son derece önemli bir muayenedir.

3-) Anoskop muayenesi ; Anoskop Bir çok klinikte önemsenmediğinden bulunmaz. Ancak makat hastalıklarında teşhis ve tanı koyulabilmesi için kullanılması son derece önemli bir araçtır. Parmak ile yapılan muayeneden sonra hastalığın tam teşhisini koymak için kullanılır. Bu alet ile bağırsağın son 10cm ine kadar görülebilmektedir.
anoskop

4-) Kolonoskopi ; Rahatsızlığı olan kişinin ailesinde daha önce bağırsak kanseri olan biri varsa, hasta 50 yaşının üzerindeyse ve yüksek derecede kansızlığı mevcutsa kolonoskopi yapılarak kanser riski taşıyıp taşımadığı görülmektedir.

5-) MR, BT(tomografi) ve Ultrasonografi ; Sıraladığımız yöntemler ile teşhis edilemeyen bulgular bu yöntemlerle teşhis edilmektedir.

Hemoroid rahatsızlığınız varsa başta Şişli basur tedavi merkezi olmak üzere diğer tüm kliniklerimizde SGK mensubu hastalara ücretsiz muayene yapılmaktadır. Muayene sonucunda önerdiğimiz ameliyatsız tedavi yöntemleri ile hızlı ve kolay bir şekilde tedavi olmanız da mümkün. Tedavi sonrasında günlük hayatınıza normal bir şekilde devam edebilirsiniz.

Add a Comment
  1. İyi günler tuvalet ihtiyacımı gidermede çok zorlanıyorum dışkılama esnasında makatda şişme oluyor ve ihtiyacımı tam olarak gideremiyorum birde 2 veya üç günde bir tuvalete çıkıyorum ne yapabilirim

Op. Dr. Nizam Kurtdere
    Sisli Idea Klinik
    Genel Cerrahi (proktoctoloji) Uzmanı

Makatınızın şişmemesi için tuvalette ıkınmamanız gerekir. Bir an önce dışkılamanızı bitirip, fazla oyalanmadan tuvaletten çıkmalısınız. 2-3 günde bir çıkmanız önemli bir sorun. Özetle söylersek normal dışkılamak için bol sebze, salata, lifli meyveler, kepek ekmeği ve en az 2 litre su tüketmelisiniz. Günde en az yarım saat tempolu yürüyüş yapmalısınız. Tuvaletinizi her gün aynı saatte yapmaya çalışmalısınız. Tuvaletiniz gelirse ertelememeli ve bekletmemelisiniz. Aşağıda ki linklerde ayrıntılı olarak anlatılmaktadır. Makatta şişlik şikayetiniz geçmezse muayene olmanızı öneririz.