Anasayfa / Anal Fissür / Makat Çatlağı Belirtileri Nelerdir?

Makat Çatlağı Belirtileri Nelerdir?

Daha önce makat çatlağı nedir konusunda ele aldığımız gibi anal fissür probleminde bir çok belirti / şikayet ortaya çıkmaktadır.

Anüsün kenarında ortaya çıkan küçük yırtık cam çiziği şeklinde bir hissiyat verip, dışkılama sırasında ve sonrasında şiddetli ağrılara sebep olmaktadır. Aslında korunması basit olan bu hastalığın oluşumunda rol oynayan faktörler bilinmediği için sık karşılaşılan bir makat hastalığıdır. Makat çatlağı tıpta anal fissür toplumda ise makatta çatlak, makat yırtığı gibi isimlerle de bilinmektedir.

makat çatlağı belirtileri

Makat Çatlağı Şikayetleri

Anal fissür oluştuktan sonra ilk evrelerde akut, ileri ki evrelerde ise kronik makat çatlağı olarak isimlendirilir. Akut dönemde olan hastalık evde uygulanabilecek krem yada sıcak su oturma banyosu gibi yöntemlerle tedavi edilebilmektedir. Tabi ki bu uygulamaların yanı sıra hastalığa sebebiyet veren kabızlık yada ishal gibi durumlara çözüm bulunmalıdır.

Makatta Acı, Ağrı ve Yanma

Bu problemle karşılaşan kişiler dışkılama sırası ve sonrasında acı, ağrı ve yanma şikayetlerine maruz kalmaktadır. İleri ki evrelere geçtiğinde ise bu şikayetler gün içinde daha sık şekilde meydana çıkmaktadır.

Makat Kaşıntısı

Makat bölgesinde meydana gelen bir çok rahatsızlıkta kaşıntı olabilmektedir. Bunlardan biri de makat yırtılmasıdır. Bu bölgede meydana gelen bazı kaşıntılar gelip geçici, kişi tarafından fark edilmeyen kaşıntılardır. Eğer diğer acı ve yanma gibi şikayetler yoksa kişi tarafından hemen makat çatlağı teşhisi konulması yanlıştır.

Kabızlık

Rahatsızlığın meydana gelmesinde ki en temel sebep kabızlık ve ıkınmadır. Kabızlık hemoroid, anal hematom (makatta pıhtı toplanması), hemoroid ve makatta çatlak gibi bir çok makat bölgesi hastalığına yol açmaktadır. Dolayısıyla bu rahatsızlıklara maruz kalmamak için kabızlığı önlemek gerekmektedir. Kabızlığı önlemek için sebze, meyve, bol su tüketimi, kuru incir, kayısı veya kepek gibi gıdalar tüketilmeli ve bağırsaklar eğitilmelidir. Ayrıca tuvalet ihtiyacını ertelememek en önemli unsurlardan biridir.

Kanama

Küçük bir cam çiziği şeklinde meydana çıkan bu rahatsızlık ilerleme gösterdiğinde büyüme de gösterebilmektedir. Dışkılama sırasında, dışkı bu çatlak ile temas halinde olduğundan dolayı kanamalarda meydana gelebilmektedir. Bu kanama özellikle tuvalet kağıdı kullanımı sırasında görülmektedir.

Meme Oluşabilir

Kronikleşmiş olan vakalarda meme oluşumu görülmektedir. Rahatsızlığın ilk ortaya çıkmasından 30-45 gün geçtikten sonra meme meydana gelmektedir. Fakat bu bölgede oluşan her meme makatta yırtık belirtisi olarak görülmemelidir.

Anüste daralma

Yine kronikleşmiş olan vakalarda kasların kasılmasıyla beraber anüste daralma meydana gelebilmektedir.

Makat Çatlağı Nasıl Geçer?

Bu şikayetlerle karşı karşıya kaldıysanız vakit geçirmeden en çabuk şekilde proktoloji konusunda uzman ve tecrübesi olan bir genel cerrahiye muayene olunması gerekmektedir. İlk günler ilaç ve kremlerle tedavisi söz konusu olan bu rahatsızlığın kronikleşmesiyle birlikte cerrahi yöntemlerle tedavisi söz konusu olmaktadır. Gelişmiş ve modern yöntemleri takip eden klinik ve uzmanlar anal fissürün tedavisini botox yöntemiyle 1 dakika içinde yapabilmektedir. İlk evrelerde olan fissür problemi içinse merhem kullanılabilir ve sıcak su oturma banyosu yapılabilir.

Sıcak Su Oturma Banyosu Yapın!

Basur, anal hematom ve anal fissür gibi makat hastalıklarının hastaya yaşattığı şikayetleri büyük ölçüde azaltmada rol oynamaktadır. Ancak buradaki sıcak su kaynar su değildir. İçine oturabileceğiniz büyüklükteki bir leğen yada benzer kabın veya küvetin yine içine oturulabilecek sıcaklıkta ki suyla doldurulması ile yapılır.

Hasta bu ılık suyun içerisinde 10-15 dakika oturduğunda şikayetlerinde büyük azalma hisseder. Ancak kalıcı değil geçici bir süreliğine etkili olmaktadır. Bir süre sonra özellikle dışkıladıktan sonra ağrılar tekrar başlayacaktır.

Sıcak su oturma banyosunun günlük bir sınırı yoktur istenildiği kadar yapılabilir. Ferahlık katması açısından suyun içerisine papatya çayı katılabilir.

Makat Muayenesi Nasıl Yapılır?

Hastalığın oluştuğu yer itibariyle hastalar utanıp çekinebilmektedir. Ancak bu dönem içerisinde doktora başvuramadıklarından ihmalkar davranışlara devam edebilmektedir. Örneğin fissür kabızlıktan dolayı ortaya çıktıysa ve kabızlıkla beraber dışkılama esnasında ıkınmaya devam ediliyorsa hastalık gerilemeyeceği gibi şikayetlerde artış gözlemlenecektir. Doktorların insan sağlığı için var oldukları ve günde onlarca hastayı muayene ettikleri kesinlikle unutulmamalı ve mutlaka çekinmeden başvurulmalıdır. Bazı hastalar yaşadıkları makat hastalığının ne olduğunu bilmeden basur sanarak ona yönelik çözümler üretmeye çalışmakta ve yine yanlış müdahaleler sonuçta hem şikayetleri artırabildikleri gibi hem de hastalığın ilerlemesine neden olmaktalardır.

Hasta muayene masasına alınır. İlk olarak göz ve parmak muayenesi yapılabilir bununla beraber emin olmak adına mutlaka anoskop muayenesi uygulanmaktadır. Hastalığın yada hastalıkların teşhisi bu şekilde kolayca yapılabilmektedir. Hastalıkların diyoruz çünkü bazen anal fissür ile hemoroid aynı anda da görülebilmektedir. Çok nadir durumlarda doktor farklı rahatsızlıklardan endişe ederse kolonoskopi gibi gelişmiş tarama yöntemlerine ihtiyaç duyulabilmektedir.

Makat Çatlağı İçin Hangi Doktora Gidilir?

Anal fissür hastalığının tanı ve tedavisi genel cerrahi uzmanları tarafından yapılmaktadır. Proktoloji (makat hastalıkları) konusunda tecrübesi olan genel cerrahi uzmanı tercih etmek avantajlı olacaktır.

IDEA Kliniklerin tümünde proktoloji konusunda tecrübeli genel cerrahi uzmanları hizmet vermekte olup botoxla ameliyatsız makat çatlağı tedavileri uygulamaktadır.

Anal Fissür Tekrarlamaması İçin Dikkat Edilmesi Gerekenler

Hastalar tedavi olduktan sonra hastalığın tekrarlamayacağını düşünmektedir. Tedavi olunduğunda hastalık tam olarak iyileşip ortadan kaybolur ancak yine aynı davranışlara devam edildiği taktirde yeni fissürler oluşabilir. Bunun için dikkat edilmesi gereken noktalar bulunmaktadır.

– Kabız ve ishal olmamaya özen gösterilmeli, olunursa hızlı bir şekilde çözüm bulunmalıdır.
– Dışkılama esnasında asla ıkınılmamalıdır.
– Bol su tüketilmeli, yürüyüş yapılmalıdır.
– Tuvalette uzun süre durulmamalı ve uzun süre durmayı sağlayacak telefon, dergi ve gazete gibi araçlarla gidilmemelidir.

Kaynak:
Op. Dr. İbrahim KAVAK – Makat Çatlağı İçin Hangi Doktora Gidilir?

Op. Dr. Adil ALTINSOY – Makat Çatlağı Nasıl Tedavi Edilir?