Anasayfa / Anal Fissür / Makat Çatlağı Nedir

Makat Çatlağı Nedir

İnsan hayatı boyunca bir çok sebep ve nedenden dolayı çeşitli hastalıklara sahip olabilir. Bunların çoğu daimi (kronik) rahatsızlıklar olabildiği gibi, bazıları gelip geçici problemlerdir. Aslında bir çoğu da önemsenmemesi ve ihmal edilmesiyle yaşanan sıkıntılardır. Tam olarak hastalık denilmeyedebilir.

Konumuz makat çatlağı. Tıp dilinde Anal fissür, halk arasında makatta çatlak veya makat yırtığı olarakta tabir edilmektedir. Anal fissür, anüs kenarında oluşan bir cam çiziğine benzer şekilde oluşan yırtığa verilen isimdir. İnsanların %95’i bu sorunu kabızlık ve kabızlığın meydana getirdiği ıkınmadan dolayı yaşamaktadır. Bunların dışında ishal olma, acı gıda tüketimi, ters ilişki ve anüse yabancı cisimler sokmakta sebep olmaktadır.

makat çatlağı nedir

Anüste oluşan bu çizik (yırtık veya çatlakta denilebilir) makat kaslarının kasılmasına sebep olarak kişiye dışkılama sırasında ve sonrasında yanma, acı ve ağrı şikayetlerini yansıtmaktadır. İleri ki günlerde ise sadece dışkılamadan sonra değil gün içerisinde belli aralıklarla kendini belli etmektedir.

Makat Çatlağı Neden Olur ?

Sebep olan faktörleri üst kısımda her ne kadar belirtsekte kapsamlı olarak anlatmakta fayda olacaktır.

Kabızlık en etkili sebeptir
En etken sebep kabızlıktır. Makatta çatlak ile karşı karşıya kalan insanların %95’inde bu sebeple oluştuğu gözlemlenmiştir. Kişi kabızlık yaşadığından dolayı tuvalet ihtiyacı sırasında ıkınma gereksinimi duyar ve bu ıkınmayla dışkı sert ve basınçla çıktığından dolayı anüsün kenarında yırtık oluşmasına neden olmaktadır.

Kabızlığın tam tersine ishal de sebep olabilir
Kabızlık kadar etkili diyemeyiz. Fakat ishalinde anal fissür oluşmasında rolü bulunabilir. İshal olan insanlar basınçlı bir şekilde dışkıladıkları sırada dışkı ansün kenarında sıkıntı olmasına sebep olabilmektedir.

Makat bölgesinden cinsel ilişkiye girmek
Çok etkili bir sebep olmadığı gibi görülebilmektedir.

Anüse yabancı cisim sokmak
Yine çok yaygın bir sebep olmayıp karşılaşılabilen vakalardandır. Anüse sokulan cisim ile yırtık oluşumuna neden olunabilir.

Makat yırtığı ile makat çatlağı arasında fark var mı ?
Herhangi bir fark yoktur. Tıpta anal fissür, toplumda makat çatlağı ve yırtılması, makatta çatlak veya makatta yırtık şekillerinde tabir edilebilmektedir.

Makat Çatlağı Tedavisi

Her hastalıkta olduğu gibi erken teşhisi oldukça önemlidir. İlk karşılaşıldığı günlerde önemsenir ve ciddiye alınırsa ilaçla olasılığı düşük olsada tedavisi mümkün olabilen bir hastalıktır. Fakat 2 haftayı geçen vakalar kronik olarak adlandırılan duruma tekabül ettiği için artık ilaç veya benzeri kremlerle tedavisi yapılamamaktadır. Makat çatlağına maruz kalanların bir çoğu kronik olan aşamaya geçtikten sonra muayene olmaya karar vermektedirler. Önceleri makat hastalığı olduğundan dolayı utanma ve çekinme hislerine kapılarak muayene olmayı tercih etmeyen kişler, şikayetleri dayanılmaz bir hal aldıktan sonra muayene olmaya karar verirler. Dolayısıyla bu geçmiş zamandan sonra artık ilaçla tedavi edilebilecek olan süreç geçmiş ve bir hekim tarafından tedavi olma zamanı gelmiş bulunmaktadır.

Oluşumundan sonra 15 gün kadar zaman geçmiş olan makat çatlağı rahatsızlıklarında biz Idea klinikleri olarak botoks uyguluyoruz. Bu konuda en çok ilerleme gösteren teknolojik yöntemlerden biri olan botoks ile sadece 1 dakika kadar kısa bir sürede hastayı tedavi etmekteyiz. Yapılan botoks tedavisinde %95 oranında başarı sağlanmaktadır. En çok sevindiren avantajı ise ameliyat sonrasında meydana gelen dışkı kaçırma, gaz kaçırma gibi problemler olmamaktadır.

Bu videomuzda botoks uygulamasını izleyebilirsiniz.

Makat çatlağı ameliyatı (önerilmez!)
Çatlak nedeniyle gelişme gösteren makat spazmını çözmek amacıyla makat kaslarından bir kısmı kesilir ve makatta gevşeme olması sağlanır. Gevşeyen makat kaslarının sayesinde anal fissür iyileşir. Bu yöntem de %95 başarı sağlar fakat ameliyat sonrasında dışkı kaçırma, gaz kaçırma gibi sorunlar ortaya çıkmaktadır. Bu sebepten dolayı ameliyatı önermiyor, botoks ile tedavi olunmasını tavsiye ediyoruz.

Sorun cevaplayalım
Idea kliniklerinde proctoloji alanında tecrübeli genel cerrahi uzmanlarımız bu sorun ile ilgili olarak aklınıza takılan ve merak ettiğiniz tüm soruları en kısa sürede cevaplamaktadırlar. Bunun için aşağıda ki kısımda yer alan yorum kısmını kullanabilirsiniz. Size en yakın şubemiz ile irtibat kurarak, uygun zamanda randevu talep edebilirsiniz.